Kupuję Razem: 0,00 zł

Glikacja - wpływ cukru na skórę, kolagen i zmarszczki

0
Glikacja - wpływ cukru na skórę, kolagen i zmarszczki

Glikacja to proces wiązania kolagenu i elastyny z cukrami - glukozą oraz fruktozą. Kiedy cukru w organizmie jest zbyt wiele, w organizmie gromadzą się produkty uboczne glikacji, uszkadzając kolagen, powodując zmarszczki, utratę elastyczności, matowość skóry. Szybciej się starzejemy.

Co to jest glikacja?

Glikacja to proces chemiczny, w którym cząsteczki cukru, takie jak glukoza i fruktoza, wiążą się z białkami i lipidami w naszym ciele bez działania enzymów. Gdy cukier łączy się z białkami, powstają tzw. zaawansowane produkty końcowe glikacji (AGEs - Advanced Glycation End Products), które destabilizują i uszkadzają struktury białkowe kolagenu i elastyny. Proces ten prowadzi do utraty elastyczności skóry, powstawania zmarszczek i przyspieszenia procesów starzenia.

Proces glikacji naturalnie przyspiesza z wiekiem. Badania wykazały, że po 35. roku życia organizm produkuje coraz więcej AGE, co przyczynia się do procesu starzenia.

Glikacja jest naturalnym procesem i całkowite jej wyeliminowanie nie jest możliwe. Kluczem jest zarządzanie i minimalizowanie jej negatywnych skutków poprzez zdrowe nawyki żywieniowe, aktywność fizyczną i ogólną dbałość o zdrowy styl życia oraz suplementację.

AGE – co musisz wiedzieć o produktach końcowych glikacji?

Proces glikacji i AGE - przed i po. Jak cukier wpływa na skórę

  • AGE, czyli zaawansowane produkty końcowe glikacji to związki chemiczne powstające w wyniku reakcji między cukrami (jak glukoza) a białkami, tłuszczami lub kwasami nukleinowymi.
  • Gromadzenie się AGE wiąże się nie tylko z widocznymi oznakami starzenia i uszkodzeniem kolagenu oraz elastyny w skórze, ale również z rozwojem wielu chorób przewlekłych, w tym cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, niewydolności nerek oraz niektórych form nowotworów. AGE mogą uszkadzać komórki i tkanki poprzez promowanie stanów zapalnych i stresu oksydacyjnego.
  • AGE mogą być wykrywane w tkankach ludzkich za pomocą specjalnych technik obrazowania, takich jak autofluorescencja skóry.
  • Osoby z cukrzycą mają o 50% wyższy poziom AGE w swoich tkankach niż osoby zdrowe, co wiąże się z wyższym ryzykiem powikłań cukrzycowych.
  • Estymuje się, że typowa dieta zachodnia dostarcza od 15 000 do 30 000 kU AGE na dzień, podczas gdy zalecane spożycie to mniej niż 5 000 kU na dzień. To pokazuje, jak bardzo dieta może wpływać na poziom AGE w organizmie.

Wpływ glikacji białek na skórę

Proces glikacji ma znaczący wpływ na skórę, przyczyniając się do jej starzenia się i pogarszania jej ogólnej kondycji. Oto czym grozi spożywanie zbyt dużej ilości cukrów w diecie. 

  • Degradacja kolagenu i elastyny - glikacja prowadzi do usztywnienia i degeneracji włókien kolagenu i elastyny, co powoduje, że skóra traci swoją elastyczność i jędrność. Efektem tego są widoczne linie, zmarszczki i ogólne starzenie się skóry.
  • Zmniejszona zdolność do regeneracji skóry - włókna kolagenowe i elastynowe, które zostały zmienione w wyniku glikacji, są mniej funkcjonalne, co utrudnia naturalny proces regeneracji skóry. Efektem tego jest wolniejsze gojenie się ran i mniejsza zdolność skóry do odnowy.
  • Zwiększone ryzyko uszkodzeń spowodowanych przez promieniowanie UV - AGEs mogą zwiększać wrażliwość skóry na uszkodzenia spowodowane przez promieniowanie UV, co przyspiesza proces starzenia się skóry, przyczyniając się do powstawania zmarszczek i przebarwień.
  • Proces zapalny w skórze - AGE mogą stymulować procesy zapalne w skórze, co może przyczyniać się do jej podrażnienia, zaczerwienienia i uszkodzeń.

Glikacja zmienia kształt cząsteczek kolagenu, skutecznie tworząc nową substancję. Ponieważ te zmienione cząsteczki gromadzą i z czasem jest ich coraz więcej, struktura skóry ulega zaburzeniu, a kolagen i elastyna stają się sztywne.

CHROŃ KOLAGEN PRZED SKUTKAMI PROCESU GLIKACJI – NAJLEPSZE SUPLEMENTY Z KOLAGENEM

RANKING KOLAGENÓW DO PICIA

RANKING KOLAGENÓW NA STAWY

Proces glikacji – zmniejszenie jego wpływu na skórę i organizm  

Źródło cukru w diecie glikacja

Odwrócenie procesu glikacji nie jest proste, ale istnieje kilka strategii zdrowego stylu życia, które mogą pomóc zmniejszyć jego skutki:

  • Zmniejszenie spożycia cukrów prostych - zmniejszenie spożycia cukrów prostych i wysoko przetworzonej żywności może pomóc ograniczyć ilość dostępnych cukrów do łączenia się z białkami i tworzenia AGE. Pokarmy zawierające najwięcej cukrów prostych to zazwyczaj te, które są wysoko przetworzone lub zawierają dodane cukry:
    • napoje słodzone cukrem,
    • słodycze i ciastka, desery, cukierki, czekolady, batony i inne słodkie przekąski są zazwyczaj bogate w cukry proste,
    • przetworzone przekąski jak płatki śniadaniowe, jogurty owocowe i batony granola, mogą zawierać znaczne ilości dodanych cukrów,
    • fast foody, w tym sosy, dressingi,
    • słodzone przetwory owocowe - konfitury, dżemy, syropy owocowe,
    • pieczywo i wyroby cukiernicze - szczególnie bułeczki i ciasta,
    • napoje alkoholowe - szczególnie słodkie likiery i słodkie wina.

Ważne jest, aby czytać etykiety produktów, gdyż dodane cukry mogą być ukryte w wielu przetworzonych produktach spożywczych. Mogą występować pod takimi nazwami: glukoza, fruktoza, sacharoza, maltodekstryna, syrop kukurydziany, syrop fruktozowy, sok owocowy zagęszczony, miód, czy syrop klonowy.

  • Delikatne metody obróbki żywności, tj. gotowanie i gotowanie na parze - produkty spożywcze poddawane obróbce termicznej jak smażenie, grillowanie czy pieczenie, mogą znacząco zwiększać poziom AGE w organizmie.
  • Dieta bogata w antyoksydanty - antyoksydanty mogą pomóc zwalczać uszkodzenia oksydacyjne związane z AGE. Żywność bogata w antyoksydanty, takie jak owoce, warzywa, orzechy i nasiona, może być korzystna. Im wyżej w skali ORAC są produkty, które spożywasz, tym lepiej.

Skala ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), jest metodą oceny zdolności przeciwutleniającej pokarmów. W skali ORAC wyższe wartości wskazują na silniejszą zdolność antyoksydacyjną. Pokarmy o wysokich wynikach to jagody, ciemna czekolada, czerwone wino, orzechy, kurkuma, cynamon.

SUPLEMENT DIETY Z KOLAGENEM BOGATY W ANTYOKSYDANTY, POBUDZAJĄCY SYNTEZĘ KOLAGENU I ELASTYNY - BODY REBEAUTY 

 
  • Ćwiczenia fizyczne - regularna aktywność fizyczna poprawia metabolizm glukozy, co może pomóc w ograniczeniu glikacji. Organizm podczas wysiłku fizycznego zawsze najpierw sięga po energię z glukozy, dopiero w drugiej kolejności z tłuszczów.
  • Dobre zarządzanie poziomem cukru we krwi - szczególnie ważne dla osób z cukrzycą, utrzymywanie stabilnego poziomu glukozy we krwi może pomóc w ograniczeniu glikacji.
  • Suplementy diety - niektóre suplementy, jak kwas alfa-liponowy są badane pod kątem ich potencjalnej zdolności do zmniejszania glikacji. Degradację kolagenu można spowolnić przyjmując suplementy diety z kolagenem hydrolizowanym (peptydy kolagenu) lub kolagenem liofilizowanym.

RANKING KOLAGENÓW, KÓTRE POMOGĄ WALCZYĆ ZE SKUTKAMI GLIKACJI

RANKING KOLAGENÓW DO PICIA

RANKING KOLAGENÓW NA STAWY

Glikacja a skóra osób z cukrzycą

U osób z niekontrolowaną cukrzycą proces glikacji w skórze może zachodzić szybciej, co może przyczyniać się do wcześniejszego pojawienia się oznak starzenia, a także problemów z gojeniem ran. Z powodu zaburzeń u diabetyków mogą występować na przykład:

  • nadmierna suchość skóry i zmniejszenie elastyczności skóry,
  • stany zapalne i przebarwienia skórne,
  • utrudnione gojenie się ran,
  • powikłania takie jak stopa cukrzycowa,
  • osłabienie mięśni,
  • wyższe ryzyko złamań kości i innych urazów,
  • osłabiona odporność.

W 2011 roku analizowano wpływ żelatyny skórnej z łososi chum na gojenie się ran skórnych u szczurów z cukrzycą. Wykazano, że w ciągu 14 dni suplementacji żelatyna przyczyniła się do szybszego gojenia uszkodzonych tkanek. Jej podawanie korelowało także z wyższym poziomem czynnika wzrostu śródnabłonka naczyniowego (VEGF) i hydroksyproliny, która wzmacnia tkankę łączną [1].

Pozytywny wpływ kolagenu na stan zdrowia osób chorujących na cukrzycę to zasługa przede wszystkim glicyny. Ten aminokwas tworzy ok. 30% kolagenu. Glicyna ma wiele korzystnych właściwości, między innymi:

  • uczestniczy w produkcji glutationu, który jest silnym przeciwutleniaczem,
  • bierze udział w transporcie glukozy, przyczyniając się do regulacji poziomu cukru we krwi,
  • wspiera funkcjonowanie układu nerwowego (co ma znaczenie przy neuropatii cukrzycowej),
  • przyspiesza regenerację mięśni po aktywności fizycznej,
  • wspomaga gojenie się ran.

Ponieważ kolagen charakteryzuje się wysoką biokompatybilnością i niskim profilem działań niepożądanych, lekarze często dopuszczają jego stosowanie przez osoby z cukrzycą.

SPRAWDŹ, JAKI KOLAGEN POLECAJĄ NASI EKSPERCI

RANKING KOLAGENÓW DO PICIA

RANKING KOLAGENÓW NA STAWY

 

Cytowanie:

[1] Zhang Z, Zhao M, Wang J, Ding Y, Dai X, Li Y. Oral administration of skin gelatin isolated from Chum salmon (Oncorhynchus keta) enhances wound healing in diabetic rats. Mar Drugs. 2011;9(5):696-711. doi: 10.3390/md9050696. Epub 2011 Apr 26. PMID: 21673883; PMCID: PMC3111176.

Źródła:

  • Danby FW. Nutrition and aging skin: sugar and glycation. Clin Dermatol. 2010 Jul-Aug;28(4):409-11.
  • Nguyen HP, Katta R. Sugar Sag: Glycation and the Role of Diet in Aging Skin. Skin Therapy Lett. 2015 Nov;20(6):1-5. PMID: 27224842.
  • Cao Ch., Xiao Z., Wu Y., Ge Ch.: Diet and Skin Aging – from the perspective of food nutrition. 2020. 12, 870.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium