Kupuję Razem: 0,00 zł

Kolagen – lek czy suplement? Farmaceuta radzi jak wybrać

0
Kolagen – lek czy suplement? Farmaceuta radzi jak wybrać

Kolagen to najważniejsze białko człowieka, którego naturalna produkcja wraz z upływem czasu maleje, a jakość spada. Z tego powodu jest coraz częściej wybieranym składnikiem suplementów diety. Niestety nie ma kolagenu w formie leku. Za to suplementy mają wiele badań, z których wynika, że poprawiają funkcjonowanie organizmu w wielu płaszczyznach.

W czasach, gdy z każdej strony jesteśmy bombardowani kolorowymi reklamami obiecującymi cuda oraz kiedy producenci prześcigają się wzajemnie, by ich produkt był bardziej atrakcyjny niż konkurencji, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając preparat dla siebie.

Poniżej prezentujemy kilka faktów, które powinniśmy znać aby wybrać produkt wartościowy i skuteczny - nie lek, a suplement z kolagenem.

Nie ma leków z kolagenem! 

Choć wielu z nas świadomie wybiera leki zamiast suplementów, przy kolagenie nie mamy takiego wyboru. Wszystkie doustne produkty z kolagenem są zarejestrowane jako suplementy diety.

Wynika to faktu, że nie ma badań jednoznacznie potwierdzających skuteczność kolagenu w przypadku konkretnych chorób. Choć o starzeniu mówimy, że jest chorobą, to niestety w medycynie nie uznajemy tego procesu za chorobę, a to właśnie na efekty starzenia wybieramy najczęściej suplementy z kolagenem.

Jaki kolagen wybrać?

Wybierając suplementy z kolagenem warto zwrócić uwagę na ich pochodzenie. Na rynku dostępne są kolageny wołowe, wieprzowe i rybie. 

  • Kolageny wołowe i wieprzowe są tańsze niż rybie. Jednakże aby uzyskać formę dobrze rozpuszczalną należy poddać je procesowi dość agresywnej obróbki. Powoduje to częściową degradację tego białka.
  • Kolageny rybie i kolageny morskie wykazują największe powinowactwo do kolagenu ludzkiego. Są dobrze rozpuszczalne w wodzie, a ich pozyskiwanie wymaga zdecydowanie łagodniejszych warunków niż kolagenów wołowych i wieprzowych. Są jednak od nich droższe.

WYBIERZ NAJLEPSZY KOLAGEN NA STAWY

RANKING KOLAGENÓW NA STAWY

Kolagen hydrolizowany a kolagen liofilizowany

W suplementach diety kolagen występuje w postaci hydrolizatu, liofilizatu lub żelatyny. Postaci te różnią się między sobą sposobem otrzymywania oraz formą. 

  • Kolagen hydrolizowany jest rozbity na pojedyncze aminokwasy. Dzięki temu jest bardzo łatwo przyswajalny. Zalecane dzienne dawki kolagenu hydrolizowanego, w zależności od producenta, wahają się między 5 a 10 gramów. Dawka skuteczna w randomizowanych badaniach i badaniach klinicznych to od 2,5 g do 10 g. 
  • Kolagen liofilizowany od hydrolizatu różni się ostatnim etapem procesu; nie suszy się go rozpyłowo, a praktycznie całkowicie pozbawia wody. Liofilizacja to proces nieinwazyjny dzięki czemu białko pozostaje nienaruszone, zawiera m.in. peptydy sygnałowe. Sugerowane przez producenta dzienne porcje kolagenu liofilizowanego wynoszą od 500 mg do 2,5 g. Czy taka dawka wystarczy? Tego nie wiemy, ponieważ żaden producent liofilizatu nie przeprowadził badań potwierdzających skuteczność. 

Wybierając suplement z kolagenem warto więc zwrócić uwagę przede wszystkim na pochodzenie kolagenu i jego dawki.

PORÓWNAJ KOLAGENY I WYBIERZ NAJLEPSZY 

RANKING KOLAGENÓW DO PICIA

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium