Kolagen w jedzeniu – smacznie, regenerująco, zdrowo
Kolagen w jedzeniu – smacznie, regenerująco, zdrowo

Kolagen w jedzeniu – smacznie, regenerująco, zdrowo

Już od kilku lat słowo „dieta” przestało kojarzyć się z długą listą wyrzeczeń, małymi porcjami i długim oczekiwaniem na widoczne efekty jej stosowania. Aktualne trendy na pierwszym miejscu stawiają równowagę składników odżywczych oraz ich wpływ na nasze zdrowie. Co jeść, aby mieć mocne zęby, kości i stawy? Przygotowaliśmy listę zakupów!

Czy przyswajamy kolagen z jedzenia?

Przyswajamy czy nie przyswajamy? Oto jest pytanie! W internetowych źródłach znajdziemy na ten temat sprzeczne opinie. Badania naukowe potwierdzają: tak, przyswajamy kolagen z pożywienia. Ze sproszkowanej, konsumowanej żelatyny nasz organizm może przyswoić ok. 3-4% kolagenu. Nieco więcej, do ok. 8-10% możemy dostarczyć do ustroju z podrobów, golonek, gotowanych chrząstek i innych fragmentów skóry i tkanek zwierzęcych, w których dominują proteiny kolagenowe. Aby zaobserwować różnicę, należy włączyć takie produkty do diety i spożywać  je regularnie, w dużych porcjach.

Nasz organizm może dodatkowo sam odbudowywać aminokwasy, a produkcję nowych włókien kolagenowych pobudzimy za pomocą odpowiedniej diety – więcej na temat produktów wspierających budowę kolagenu dowiesz się niżej.

Dużo więcej kolagenu organizm przyswaja z białka rozszczepionego do postaci wolnych aminokwasów, jakie znajdziemy w kolagenowych suplementach diety. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Chrząstki, skóry, galaty, mięsa – źródło naturalnego kolagenu

Regularne spożywanie produktów odzwierzęcych zawierających kolagen wspomaga odbudowę słabych tkanek nie tylko w układzie ruchowym, ale także w skórze sprawiając, że staje się bardziej elastyczna i gładka. Jakie produkty zawierają najwięcej kolagenu?

  • Skórka świńska, jedzona np. w golonce,
  • Ścięgna, chrząstki, żyły,
  • Parówki z dużą zawartością zmielonej skóry i ścięgien,
  • Salceson,
  • Pasztetowa,
  • Podroby i pasztety,
  • Ryby w galarecie.

Pamiętaj – produkty takie jak pasztetowa, pasztety, salceson i parówki nie muszą, a nawet nie powinny zwierać wiele mięsa. Im więcej zmielonych skór, ścięgien, żył i łapek w parówce lub pasztecie, tym więcej kolagenu zawiera.

Unikaj kupowania produktów tego typu w hipermarketach. Pozbawione konserwantów, sporządzane tradycyjnymi metodami mięsne smakołyki znajdziesz na bazarkach, w sklepach ze zdrową żywnością oraz bezpośrednio u ekologicznych producentów.

Kurze nóżki najlepsze na kurze łapki  

Regularne picie wywaru z kurzych nóżek zapewni Ci świetnie odżywioną, gładką skórę, sprężyste i błyszczące włosy, mocne kości i wytrzymałe stawy. Badania przeprowadzone na Tajwanie wskazują, że kurze nóżki są zbudowane aż w  9,7% z kolagenu.

Kompozycja aminokwasowa kurzych nóżek to:

  • Glicyna (30%),
  • Prolina (11,7%),
  • Alanina (10-12%).

Kurze nóżki nie są rekordzistami pod względem zawartości kolagenu – więcej znajduje się np. w świńskiej skórce, ale… z powodu wysokiej zawartości proliny, najważniejszego kolagenowego aminokwasu, występowały jako wdzięczny obiekt badań naukowych. Nie miały jednak wiele szczęścia – przykładowo badania dr. Harrego Robertson nad wykorzystaniem tego surowca w regeneracji nerwów, kości, ścięgien, neuronów i leczenia uszkodzeń rdzenia kręgowego… zostały przerwane z powodów sanitarnych.

Przepis na wywar młodości z kolagenem

Jak przygotować wywar młodości, który możesz spożywać co dwa dni w postaci łatwo przyswajalnej, smacznej galaretki?

  1. Kup na bazarku lub w sklepie ze zdrową żywnością co najmniej 1,5 kg kurzych łapek. Wybierz produkt ekologiczny, jeśli zależy Ci, żeby był zdrowy i pozbawiony antybiotyków.
  2. Łapki umyj dokładnie i natrzyj solą. Zagotuj wodę. Włóż posolone nóżki kurze do wrzątku na nie więcej niż 3 minuty. Wyjmij i ostudź. Usuń żółte błony i pazury (nie jest to konieczne).
  3. Zalej obrane nóżki wodą i gotuj ok. 3 godziny na wolnym ogniu, aż mięso zacznie samo odchodzić od kości. Po 3 godzinach usuń z łapek kości, a mięso ponownie rzuć do wywaru.
  4. Zagotuj łapki, odparowując większość wody. Zbierz nadmiar tłuszczu z powierzchni.
  5. Przelej gotowy wywar do pojemniczków (np. 100 ml) i wystudź. Wstaw do zamrażalnika.

Co dwa dni jedz porcję, tzn. 100 ml rozmrożonej galaretki własnej produkcji. Dodaj do niej produkty zawierające dużo witaminy C – np. sok z cytryny, z czarnej porzeczki, natkę pietruszki, kiszoną kapustę. Pierwsze rezultaty kuracji zobaczysz już po ok. 14 dniach!

Żelatyna to kolagen

Żelatyna to po prostu kolagen ze skóry, chrząstek i kości zwierzęcych, poddany hydrolizie. Jeżeli sam pomysł spożywania wywaru z kurzych łapek, przegryzanego świńską skórką, wywołuje u Ciebie dreszcze obrzydzenia, możesz regularnie suplementować właśnie żelatynę.

Jak dużo powinniśmy jej jeść? Zalecana dawka to powyżej 30 g żelatyny dziennie – taka porcja zawiera aż 12 g proliny. Rozpuść ją w wodzie z dodatkiem soku z cytryny lub soku z czarnej porzeczki. 

A jeśli o żelatynie mowa…  to dobrym pomysłem na słodką chwilę jest owocowa galaretka lub żelki. Warto nadmienić, że stężenie proliny jest wyższe w suchej masie niż po rozpuszczeniu żelatynowego produktu w wodzie.  

Produkty bogate w związki siarki

Siarka jest w naszych organizmach ważnym budulcem kolagenu i kreatyny. Aby organizm mógł tworzyć kolagen bez przeszkód, spożywaj jak najczęściej produkty wysokobiałkowe. Właśnie ona są najlepszym źródłem siarki.

Najwięcej siarki znajdziesz w:

  • pełnotłustym mleku i kurzych jajach,
  • podrobach i mięsie – czerwonym i białym,
  • tłustych rybach,
  • cebuli i czosnku,
  • selerze, grochu, szparagach, kapuście, kalafiorze, chrzanie, rzodkiewce, rzepie, rzeżusze, karczochach, pomidorach,
  • owsie, kukurydzy,
  • morelach, awokado, truskawkach, czarnych i czerwonych porzeczkach, figach,
  • wysoko mineralizowanej wodzie – np. solance siarczkowo-bromkowej.

Słodko-gorzkie bomby witaminowe

Kolagen potrzebuje witaminy C, aby ulec syntezie. Składnik ten spełnia również istotną rolę w odbudowie włókien kolagenowych, oczyszczeniu organizmu i wzmocnieniu odporności.

Jeżeli chcesz wzmocnić i przyspieszyć efekty kolagenowej kuracji, włącz do diety produkty bogate w witaminę C:

  • paprykę (zwłaszcza żółtą),
  • pomarańcze,
  • jarmuż,
  • gotowane brukselki i brokuły,
  • czarną porzeczkę,
  • kiwi,
  • truskawkę,
  • białą kapustę…

Warzywa i owoce bogate w antyoksydanty działają jak kolagenowy booster. Również witaminy D i B6 biorą aktywny udział w zaplataniu sieci kolagenu. Dostarczysz je jedząc ryby, orzechy laskowe i włoskie, nasiona roślin strączkowych oraz kiełki pszenicy.

Żywieniowy plan na życie

Zdrowe ciało, mocne kości oraz jedwabiście gładka skóra i włosy to efekt naszego trybu życia, przyzwyczajeń a także diety.

Należy pamiętać o kilku prostych zasadach, aby móc cieszyć się młodym wyglądem i dobrym samopoczuciem. Picie wody w ilości 1,5-2 litra dziennie nawilży nasze ciało, posiłki bogate w warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze (zawarte w orzechach, kokosach, oliwkach czy awokado) dostarczą nam witamin, koenzym Q10, aminokwasów i antyoksydantów.

Dzięki wprowadzeniu tych składników do naszego menu i wyeliminowaniu słodyczy oraz niezdrowego oleju słonecznikowego nasze ciało odzyska witalność, siłę i młody wygląd, a my poczujemy się dużo lepiej!

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl